(Psalm 79: 1, SV)
Een predikant haalt weer eens de krant met de vraag over de historiciteit van Jezus. Ik lig er niet (meer) wakker van. Onze synodesecretaris en de Gereformeerde Bond verdedigen de historiciteit van Jezus. Ik lig er niet (meer) wakker van.
Maar nu Jezus! in de schappen ligt gaan bij mij alarmbellen rinkelen.
‘… iederéén heeft tegenwoordig een glossy. Van tv-presentatrice Linda de Mol tot geschiedenisprofessor Maarten van Rossum. Als zij er een hebben, waarom Jezus, de beroemdste persoon ter wereld, dan nog niet?” (Trouw 7 februari 2015).
Het heidendom in de bijbel vertegenwoordigt niet de ongelovigen. Dat heeft de kerk er eeuwenlang van gemaakt.
Nee, de heidenen zijn diep-gelovig, maar hun geloof is gericht op de god van groot-groter-grootst. De god die alleen kan leven bij glitter en dominantie. De god van de heidenen leeft van machtsongelijkheid, en houdt die ongelijkheid in stand. In de Bijbel draagt hij de naam Baäl.
‘De glossy is niet bedoeld voor christenen’ – aldus uitgever Peter van Dijk. En de weerstand tegen het blad op de EO-site laat hem koud.
Mij laat het niet koud dat de naam van degene die door zijn kwetsbaarheid mij bevrijding brengt wordt geplaatst naast ‘groten der aarde’.
De Bijbel is in zijn boodschap ten diepste anti-heidens (Miskotte). We kunnen de heidenen niet tegenhouden om met de naam van Christus aan de haal te gaan. Maar ik weiger erin mee te gaan door er één cent aan te spenderen en het blad te lezen.
Eén klant minder dus voor Peter van Dijk. Bij dezen vastgelegd.
Zoetermeer, 7 februari 2015
ds. Nico de Lange
Ook te downloaden als PDF